Freinet onderwijs
Meer informatie in onze freinetbrochure.
"Niemand doet graag dingen waarbij hij niet persoonlijk betrokken is en waarvan hem de zinvolheid en de betekenis ontgaat."
Célestin Freinet
Op BA Caputsteen ligt de focus niet enkel op kennis. Sociaal-emotionele vaardigheden vinden we minstens even belangrijk. Belevingen en ervaringsgericht leren vormen het uitgangspunt.
Als leerling leer je o.a. van de ervaringen van andere leerlingen, van volwassenen, van andere culturen. We houden rekening met het leerritme en de leerstijl van elke leerling. De leerkrachten coachen je om de leerstof te ontdekken en eigen te maken. Door onze proactieve en herstelgerichte aanpak, leer je om conflicten te voorkomen en bij te leggen.
Ons methodeonderwijs is er zeker voor leerlingen uit freinetscholen en leefscholen in het basisonderwijs. Maar ook leerlingen uit het traditioneel onderwijs die een innovatieve aanpak verkiezen, zijn van harte welkom.
Je krijgt de kans om zelf vorm te geven aan jouw leerproces. Eigenaarschap is hierbij zeer belangrijk. We rekenen dan ook op jouw zin voor verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, sociaalvaardigheid en leergierigheid.
We bieden al onze studieopties en studierichtingen in methodeonderwijs aan. De aangeboden leerstof is steeds dezelfde als in traditionele klassen. Via een innovatieve en projectmatige aanpak bereik je dezelfde eindtermen.
We zien dat onze leerlingen uit het vierde leerjaar vlot doorstromen naar de derde graad doorstroom of Dubbele finaliteit. Op basis van jouw talent en competenties geven de leerkrachten advies over de verdere studiemogelijkheden.
Dit is een freinettechniek, waarbij de leerlingen zelf bepalen wanneer ze welke opgegeven opdrachten voor de verschillende modules afwerken. Hierdoor worden ze uitgedaagd hun opdrachten te plannen en gerichte vragen te stellen wanneer nodig. Er is ook ruimte in de vrijewerktijd om aan de slag te gaan met een vrij project waarin leerlingen hun competenties kunnen optimaliseren.
We organiseren 3 periodes in een schooljaar waarin leraren hun leerstof in de les of online via instructiemateriaal of offline via zelfstudie aanbieden. De leerling bepaalt welk pad er nodig is. Tijdens de eerste periode kunnen de leerlingen 1 dag per week van thuis uit aan hun doelen (met of zonder transversaal karakter) en executieve functies werken. Tijdens periode 2 en 3 zijn dat 2 dagen per week. Tijdens de hybride periodes worden ze ondersteund door hun leercoach.
Om de klassfeer te bevorderen houdt de klascoach maandelijks een klasraad en wekelijks aan het begin en op het einde van de week een check-in/check-out. De coach bespreekt met de klasgroep in een open dialoog de ambities, verzuchtingen en/of problemen van de groep om het welbevinden van elk en dus ook van de groep te verhogen.
Tijdens de vrijewerktijd voert de leercoach een gesprekje met elke individuele leerling om de leervorderingen op te volgen en te polsen naar het welbevinden van de leerling zowel op school als daarbuiten. Feedback geeft richting aan het leerproces en het welbevinden vormt de voedingsbodem voor dat leerproces.
Via vakoverschrijdende projecten werken onze leerlingen geïntegreerd over de vakken heen aan doelen zoals probleemoplossend en kritisch denken, samenwerken en communicatie, maar net zo goed aan hun creativiteit en burgerschapscompetenties.
Elke leerling draagt bij tot de community door zijn talenten in te zetten in functie van de school: rondleidingen geven, reportages voor de schoolkrant, helpen in de keuken bij festiviteiten of bij de quiz of andere activiteiten. De leerling bepaalt zelf op welke manier.
We zetten in op vernieuwende en activerende werkvormen zoals expertengroepen (de leerlingen verdiepen zich in een deel van de leerstof en geven hierover les aan hun peers), 4-2-solo (een verdiepings- en remediëringswerkvorm die leerlingen toelaat op hun niveau te werken), TABASCO (talen worden geleerd via taaltaken die vertrekken vanuit een thema/woordveld/vraagstuk ... om zo verschillende kennisdomeinen te beslaan).
Meer informatie in onze freinetbrochure.