Je gebruikt je verbeelding en fantasie om de wereld om je heen in beeld te brengen. Je exploreert technieken om licht, kleur en vorm op een creatieve manier te verwerken. Je leert de grote kunstenaars kennen, die ons verleden en heden kleur hebben gegeven.
Je leert jezelf en de wereld ontdekken door je creatief of artistiek uit te drukken. Je ervaart dat het samenspel van woord, klank, kleur, vorm, beweging … een nieuwe beleving met zich meebrengt. Je oefent hierbij de 4 culturele vaardigheden: waarnemen, verbeelden, analyseren en conceptualiseren.
IN ONS TWEEDE JAAR kies je één seminarie uit de onderstaande lijst. | |
SEMINARIE KLASSIEKE TALEN | |
SEMINARIE KUNST & CREATIE | |
SEMINARIE MAATSCHAPPIJ & WELZIJN | |
SEMINARIES MODERNE VREEMDE TALEN (2 UUR) + WETENSCHAPPEN (3 UUR) |
FREINET BIJ CAMPUS CAPUTSTEEN | ENKELE TECHNIEKEN
Vrije werktijd
Dit is een techniek uit het METHODEONDERWIJS volgens Freinet waarbij de leerlingen zelf bepalen wanneer ze welke opgegeven opdrachten voor de verschillende modules afwerken. Hierdoor worden ze uitgedaagd hun opdrachten te plannen en gerichte vragen te stellen wanneer nodig. Er is ook ruimte in de vrije werktijd om aan de slag gaan met een vrij project waarin leerlingen hun competenties kunnen optimaliseren.
Check-In / Check-Out
Om de klassfeer te bevorderen gaat de klascoach met de klasgroep in gesprek, bij het begin en op het einde van de week. Door in een open dialoog de ambities, verzuchtingen en/of problemen van de groep te bespreken, verhogen we het welbevinden van elke leerling en dus ook van de groep.
Coaching
Elke week voert de klascoach een gesprekje met elke individuele leerling om de leervorderingen op te volgen en te polsen naar het welbevinden van de leerling, zowel op school als daar buiten. Feedback geeft richting aan het leerproces en het welbevinden vormt de voedingsbodem voor dat leerproces.
Community-tijd
Elke leerling draagt bij tot de community door zijn talenten in te zetten in functie van de school: rondleidingen geven, reportages voor de schoolkrant, helpen in de keuken bij festiviteiten of bij de quiz of andere activiteiten. De leerling bepaalt zelf op welke manier.